משרד הבריאות מקשיח את התנאים ליבוא קנאביס רפואי מחו”ל

אהבתם את זני הקנאביס החדשים והאיכותיים מחו"ל? בקרוב חלק נכבד מהם אולי לא יוכלו להגיע לישראל. היחידה לקנאביס רפואי הודיעה על הקשחת התנאים, ככל הנראה על רקע זעמם של העוסקים הישראליים שלא מצליחים להתמודד עם התחרות.

היחידה לקנאביס רפואי הודיעה הבוקר על הקשחה קרובה בתנאים לייבוא קנאביס רפואי מחו”ל – מהלך זה צפוי להקטין את קשת החברות מחו”ל המספקות קנאביס לישראל ועשוי לצמצם גם את הכמויות והמגוון. תופעה זו של ייבוא מחו”ל התרחבה מאז תחילת השנה, עת הוקלו הנהלים לצורך התמודדות עם מחסור קשה בשוק.

“בימים הקרובים נתחיל לבדוק בנוסף לאישורי הרשויות לספקים בחו”ל (כפי שהיה עד כה, מ”ק), גם את אישורי האיכות עצמם של הספקים,” נכתב בהודעה שהופצה הבוקר מטעם ד”ר טל לביא, סגנו של מנהל היק”ר יובל לנדשפט. “נבקש שתתארגנו מראש עם אישור GAP או GACP של המגדל בחו”ל, אישור EU-GMP או מקביל למתקן פוסט-הרווסט (Post-Harvest) בחו”ל שבו התבצעה אריזת חומר הגלם, או אישור EU-GMP או מקביל לו לייצור תכשירים, עבור מוצרים מוגמרים”.

על פי נוסח זה מותר עדיין הייבוא של קנאביס שגדל במתקן גידול בתקן GACP, כפי שהיה עד כה, וכפי שאכן יש למרבית החברות המייצאות היום לישראל, ללא צורך בתקן EU-GMP או מקביל לו.יש לזכור שבעבור מתקני גידול אין בעולם תקן EUGMP או מקביל אליו, וזו הסיבה שהיק”ר לא דורשים זאת מהחברות.

עם זאת, כן נקבע צורך בתקן EU-GMP או במקביל לו עבור מתקן פוסט-הרווסט, מתקן הייבוש והאריזה הראשונית, הנמצא לרוב בתוך או בצמוד למתחם מתקן הגידול. זה המתקן בו נארז החומר לאחר הקציר. תקן כזה עבור מתקן פוסט-הרווסט אין לכל החברות המייצאות כיום לישראל, בעיקר לא לחברות מאפריקה ואמריקה הדרומית, אך גם לא לחלק מהחברות הקנדיות. שינוי זה הוא שצפוי למעשה למנוע את המשך הייבוא מחלק מהיצרנים בחו”ל המייבאים כיום לארץ, למעט בודדים המחזיקים בתקן הנדרש.

בהחלט ייתכן שאותם “בודדים” המחזיקים בתקן הנדרש למתקן פוסט הרווסט יצליחו לשלוח לישראל מלאי מספיק שימלא את המחסור בשוק המקומי במידת הצורך, אך המשמעות היא בכל מקרה שלפחות חלק מזני הקנאביס שהגיעו בחודשים האחרונים מחו”ל לא יוכלו להמשיך להגיע, כנראה גם כולל זנים פופולריים כמו ג’ין גאי, צונאמי, אמרלד, אתרוג, ענבר ועוד – אלו שהגיעו מחברות שלא מחזיקות בתקן הנדרש למתקן פוסט-הרווסט.

עדכון (21.9): גורמים במשרד הבריאות מוסרים למגזין קנאביס כי ההחלטה תידחה במעט, ולא תיכנס לתוקף תוך כמה ימים כפי שהצהיר ד”ר לביא, אלא רק כאשר יצא נוהל מסודר. הם גם הביעו ביקורת על האופן בו נמסרה הודעה זו לעוסקים, באימייל.

עדכון (27.10): הנוהל נכנס לתוקף רשמית, פרטים כאן.

ההחלטה להקשיח את הנהלים באה על רקע התגברות תופעת הייבוא של קנאביס מחו”ל, כפי שנחשף לראשונה בבדיקת מגזין קנאביס. על פי הבדיקה, ישראל עקפה בתוך חצי שנה את גרמניה והפכה ליבואנית הקנאביס הגדולה בעולם, בפער, מה שגם הביא לכותרות מסביב לעולם ועורר את זעמם של העוסקים המקומיים בישראל.

בתי המרקחת התמלאו במוצרים איכותיים מחו”ל, כאלה שהמטופלים מעולם לא ראו קודם, במיוחד בקטגוריות הפופולריות ביותר, עד שבחלקן נוצרה הצפה שעוררה חשש בקרב מגדלים מקומיים, בעיקר חדשים, שסיפרו למגזין קנאביס כי הם צופים פשיטת רגל של חלק נכבד מהחברות. הם אף החלו להפעיל לחצים על הרגולטור, בניסיון, מבחינתם, לאזן את השוק.

למעשה, ההקשחה עליה מודיע משרד הבריאות כעת, היא חזרה לנוהל הישן, זה שהיה לפני שמשרד הבריאות אימץ את הצעת מגזין קנאביס בשנת 2019 והתיר ייבוא חופשי כדי להתמודד עם המחסור. הנוהל הישן-חדש מחייב שכל מוצרי הקנאביס הנמכרים בישראל ייוצרו במתקנים בעלי תקן קפדני: IMC-GMP בישראל או EU-GMP בחו”ל, מה שלא נדרש בתקופה האחרונה ואיפשר את הייבוא של קנאביס גם ממתקנים ללא תקן זה.

נוסף לכך מודיעה היחידה לקנאביס רפואי כי באופן ספציפי יעצר בשלב זה ייבוא מאורוגוואי, כולל של הזן ‘אמרלד’ מחוות ‘פוטמר’ שהפך לפופולרי מאוד בישראל, בגלל בדיקה שמבצעות הרשויות באורוגוואי לגבי ייבוא קודם, שכפי נחשף במגזין קנאביס נעשה בהגדרת “ייבוא למטרות מחקר” למרות שבפועל היה למטרות מסחר. כן ייתכן שלאחר דין ודברים משרד הבריאות באורוגוואי יאפשר זאת, אולי אף בקרוב מאוד.

ממשרד הבריאות לא נמסרה תגובה.

המשך קריאה
Back to top button
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר